Trends volgen en verbeteren

Bianca Meijer

9 December 2019

LEAN betekent ook continu verbeteren


De afgelopen jaren heeft Nederland zich wezenloos getoetst, omdat ministers en staatssecretarissen dachten dat de cijfers wel meer omhoog konden. Er was een serieus voorstel van minister Bijsterveldt om het landelijk gemiddelde van de eindtoets op te schroeven van 535 naar 538. Het landelijk gemiddelde was altijd: Theoretisch Leerweg advies. Nu moesten kinderen van de toekomst gemiddeld naar de HAVO gaan. Ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken? Ervaar je dat ook dat kinderen nu gemiddeld slimmer zijn dan voorheen?
De eisen die gesteld werden door het ministerie en de inspectie die de scholen daaraan toetsten, maakte dat er veel verrampeneerd is onderwijs met betrekking tot de toetsethos. Het werd gezien als afrekencultuur. 

Er is niets mis met een onafhankelijke toets, als je de toets goed inzet.

2936d12c 7efd 4d7b a83c 6379e7140d90

Toetsethos:

Wat is het? Ethos = levenshouding
Als we er vanuit gaan dat we samen met de leerlingen het beste eruit hebben willen halen, door goed les te geven en ze voldoende tijd geven om te oefenen, dan wil je ook graag weten welke opbrengsten er zijn.
Kijk maar naar sport. Er zijn niet voor niets onderlinge wedstrijden, kampioenschappen en olympische spelen. En net als in het onderwijs, weten we dat topsport niet voor iedereen is weggelegd. Maar er zijn meer dingen mogelijk, als de leerling gemotiveerd is of gemotiveerd raakt. Als het een leerkracht heeft die hem leert door te zetten als het niet lukt. Een leerling discipline leert te krijgen als het niet vanzelf gaat. De leerkracht een leerling doorzettingsvermogen geeft om hard te werken, toegewijd te zijn en de lessen zinvol laat zijn. Natuurlijk horen daar successen bij, maar ook teleurstellingen of tekortkomingen. Het is niets anders dan het echte leven.

Als leerkracht zou je na al dat harde werken samen met de groep, graag moeten willen weten hoe de groep ervoor staat. Wat werkt en wat moet anders? Continu verbeteren
Als dat continu willen verbeteren in je zit en je doet het samen met de groep, dan heb je ook een toetsethos. Samen kijken wat kunnen we? Toetsen bij kinderen is niet zielig, het komt het hele leven terug. Het is mooi dat je daar op jonge leeftijd al mee kunt oefenen.

Trends:

c3eece00 a928 484f 8346 2266cb971101

Stap 1) De eerste twee kolommen spreken voor zich, de groep en welke toets. Om toetsnormen te bepalen kun je kijken op deze site:

Tabellen tussenopbrengsten op groepsniveau

TIP: Werk je al met de DATA-COACH:
gebruik het format van hierboven (tabellen tussenopbrengsten) in module 2: doelstellingen van je onderwijs:- Opbrengstgericht werken.

Hier kun je zelf voor de medio en/of eindtoets een streefdoel plaatsen wat je wilt behalen voor je school voor elk leerjaar, wat past bij je schoolpopulatie.
Het landelijk gemiddelde volgens de tabellen is de norm die verwacht wordt door de inspectie. Lagere streefdoelen worden alleen akkoord bevonden door inspectie als je dit kunt toelichten met een analyse van je schoolpopulatie en een juiste onderbouwing. Je kunt lagere of hogere normen hanteren door 2 normen te plaatsen, in de gele vlakjes van de 3e en 4e kolom, door 2 vaardigheidsscores te scheiden met een schuine(/) streep.

Stap 2) De laatste 6 kolommen staan voor 3 leerjaren, dit maak je om een trend waar te nemen. Vul daarom in ieder geval het afgelopen jaar (of afgelopen 2 jaren) in en dan kun je voor het nieuwe schooljaar prognoses in de vakken Medio en Eind zetten. deze dien je zelf te berekenen. Passend bij je leerlingenpopulatie.

De vaardigheidsscores (VS) vul je in als groepsgemiddelde, dus bij 2 groepen leerjaar 3, neem je het gemiddelde van beide groepen . Hierna geef je het een kleur:

OGW

Stap 3) Hierna beschrijf je een algemene conclusie over de opbrengsten van een leerjaar. In het voorbeeld op de foto hieronder, zie je hoe groep 3 vorig jaar het deed en hoe de huidige groep 3 het doet. Kun je verklaren waar die verschillen aan liggen? Nog beter is om de leerkracht(en) van groep(en) 3 te vragen hoe de opbrengsten eruit zien en de verklaring ervoor te laten geven. Belangrijk is, wat gaat er dit jaar anders gebeuren en wat heeft de leerkracht nodig om dit te realiseren? In dit specifieke voorbeeld zou eens gekeken kunnen worden naar de inzet van de taalmethode.

46edbb4a 76ca 4c5d 9591 6b161d792288

Stap 4) We kijken nu naar de groei van de leerlingen door de jaren heen (witte streep op de foto). In dit geval zien we dat de leerlingen in groep 3 niet taalsterk zijn. Welke interventie heeft de groep 4 leerkracht gedaan om dit te verbeteren en waarom is dit niet gelukt? Hoe kan het, dat begrijpend lezen en rekenen wel lukt met deze groep leerlingen. Wat gaat de leerkracht in groep 5 van dit jaar doen?

3e6b0851 62f3 4ec3 8b12 517f8ebb1978

Stap 5) Welke onderwijskundige maatregelen gaan worden ingezet en kun je daarmee eventuele prognoses inschatten voor de eerstvolgende toets? Probeer niet meer dan 3 maatregelen te treffen door te prioriteren wat het belangrijkste is.

 

Meer weten over het gebruik van analyses en opbrengsten?

Word LEAN intern begeleider met de D@ta-coach

Let op: 

Vanaf het schooljaar 2019-2020 zullen ook het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs verplicht zijn een eindtoets af te nemen!